کیفیت خدمات
مریم حبیبی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررســی پژوهشهای مرتبط با کتابخانههای دیجیتالی و خدمات آموزش از راه دور و دیجیتال برای شناسایی مسائل اساسی این حوزه و معرفی مدل مرجع کتابخانه دیجیتال برای توسعه یک مدل مشارکتی در کتابخانههای دیجیتال است. روش پژوهش از نوع مروری است که با استفاده از روش کتابخانهای انجام شده و در پایگاههای انگلیسی و فارسی مقالاتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررســی پژوهشهای مرتبط با کتابخانههای دیجیتالی و خدمات آموزش از راه دور و دیجیتال برای شناسایی مسائل اساسی این حوزه و معرفی مدل مرجع کتابخانه دیجیتال برای توسعه یک مدل مشارکتی در کتابخانههای دیجیتال است. روش پژوهش از نوع مروری است که با استفاده از روش کتابخانهای انجام شده و در پایگاههای انگلیسی و فارسی مقالاتی که با این محوریت بودهاند، موردمطالعه قرارگرفتهاند. یافتهها نشان داد که سه مفهوم اصلی خطمشی، محتوا و معماری، عوامل حیاتی موفقیت برای پیادهسازی کتابخانههای دیجیتال در آموزش باز از راه دور و دیجیتال در نظر گرفته میشود که به عنوان برنامه ریزی استراتژیک و توسعه سیاست، محتوای دیجیتال و خدمات اطلاعاتی، و زیرساخت های فناوری و توسعه مهارت ها تطبیق داده شده اند. با توجه به یافتهها نتیجهگیری میشود که مدل مشارکتی برای پیادهسازی کتابخانههای دیجیتال در آموزش باز از راه دور و دیجیتال (ODDE) میتواند تضمین کند که کتابخانههای دیجیتال بهطور مشترک طراحیشدهاند که منجر به پذیرش و استفاده گستردهتر در آموزش باز از راه دور و دیجیتال میشود. همچنین کتابخانههای دیجیتالی میتوانند برای بهبود امر یادگیری و آموزش و ارتباط بین یادگیرندگان و آموزشدهندگان به افزایش حس همکاری و فرهنگ اشتراک دانش بپردازد.